Over mij

Mijn foto
Ik ben sinds 2002 aan t biken, toen voornamelijk MTB tochten. Maar al snel wou ik meer en meer. In 2004 ben ik mij dan beginnen toeleggen op MTB marathons, zowel in binnen- als buitenland met als resultaat toch wel wat mooie prestaties en een Belgische titel als kers op de taart. Ondertussen heb ik het singlespeeden ontdekt en ook dat virus heeft me te pakken ;-)

donderdag 3 april 2014

Nieuwe ogen ;-)


Modder, regen, wind.... voortaan geen probleem meer voor mij... gedaan met soms bijna blindelings, op goed geluk afdalingen nemen en vertrouwend op mn core stability dat ik het wel zal corrigeren als ik iets onverwachts zou tegenkomen. Mn contactlenzen zijn ingeruild voor visian icl (implanteerbare contactlenzen). Wat is dat nu weer hoor ik al zeggen...klinkt nogal bionisch ;-) Dus vandaar hier even een beetje uitleg. Omwille van mn bijziendheid samen met astigmatisme (oogbol is niet overal mooi rond) droeg ik al jarenlang torische contactlenzen. Deze lenzen zijn onderaan verzwaard om op hun plaats te blijven zitten omdat anders het zicht niet goed is. Bij het fietsen gaf dit echter problemen bij mij omdat door de modder, regen en/of wind de lens niet mooi recht bleef zitten en mn zicht onscherp werd. Een bezoekje aan de oogarts leerde me dat ik zowel in aanmerking kwam voor laseren als icl. Bij icl wordt er een kunstlens tussen je eigen lens en de iris geplaatst. Via een kleine insnijding van 3mm wordt deze lens in het oog aangebracht en ze zou levenslang meegaan. Mocht deze om de een of andere reden er toch weer uit moeten is dit geen enkel probleem en je oog is weer zoals ervoor. Dit in tegenstelling tot laseren wat dus wel een zekere “beschadiging”/ verandering van je oog inhoud. Dit plus het feit dat voor mensen met een zeer actieve levensstijl een icl lens ideaal is, heeft me over de streep getrokken om voor de implant lenzen te kiezen. De operatie was wel in 2 keer, dus elk oog apart. Eerst wordt de pupil volledig open gezet door het inbrengen van een klein pilletje in het ooglid. De operatie zelf duurt maar een kwartiertje. Na wat verdovende druppels wordt het oog opengesperd en moet je in een fel licht kijken. Beetje vervelend maar daar is dan ook alles mee gezegd. Je merkt voor de rest bijna niets van de ingreep. Wat me wel verbaasde is dat ik al onmiddelijk kon zien als ik me rechtzette op de operatietafel. Dit had ik helemaal niet verwacht! De eerste 3 à 4 dagen moet je je oog wel met een doorzichtige schelp afdekken en zalf inbrengen snachts ( nee dit is geen zeerovers ooglapje meer ;-) ) en een paar weken oogdruppeltjes gebruiken. Dinsdag was ik de laatste keer op controle bij Dr Smeets en ik moet zelf niet op jaarlijkse controle gaan of zo. Super niet?!

Ik reed en won ondertussen de chrono in Spa en in Andenne en ik moet zeggen dat het echt genieten is nu. De afdalingen zijn ineens nog een stuk leuker! :-)

Meer info over deze visian icl lenzen kan je vinden op www.wegmetmijnbril.be

Geen opmerkingen: